Educació

Feminisme a les aules: propostes per treballar el feminisme a educació infantil, primària i secundària a les escoles d’Olesa de Montserrat

Per Núria Jané Presas i Camil·la Sánchez Benítez

[Última actualització: 11/06/2021]

Com funciona aquesta guia?

Aquest laberint recull alguns dels obstacles que les dones han de superar per tal d’aconseguir els seus objectius. En aquesta pàgina hi podeu consultar alguns recursos que hem seleccionat per acabar amb cadascun d’ells. Hi podreu trobar des de pel·lícules i llibres, fins a articles, jocs i dinàmiques destinats a l’alumnat des d’Educació Infantil fins a Educació Secundària Obligatòria. Els hem seleccionat amb molta cura. Esperem que us siguin útils i que des de l’educació puguem contribuir a desmuntar els laberints!

Un laberint que ve de lluny

Aquest és un laberint que mostra alguns dels obstacles amb què topen al llarg de la vida moltes dones a l’hora de fer realitat els seus somnis i objectius. La majoria són conseqüència de viure en una societat patriarcal, una forma d’organització que situa l’home al centre del poder i de la vida en general. Aquest fet ha provocat una manca de referents -dones que ja ho hagin fet abans i que hagin estat visibilitzades- i poca consideració per les victòries femenines o de grups minoritzats.

Malauradament, d’obstacles n’hi ha molts. És per això que, amb aquesta guia, volem ajudar a fer que el camí de totes les persones, també el de les dones, no topi amb entrebancs heretats a nivell històric.


Efecte Matilda

L’Efecte Matilda fa referència a la invisibilització sistemàtica dels descobriments fets per dones científiques al llarg de la història. Es coneix amb aquest nom arran de la primera activista que va denunciar-ho, Matilda Joslyn Gage.

Recursos per Educació Infantil i Primària

  • Llibre “Mi primer libro sobre ellas”, de Marta Rivera de la Cruz. Editat per Anaya Infantil y Juvenil. (Recurs en castellà).

Recursos per Educació Secundària Obligatòria

  • Documental “Picture a Scientist”, de Sharon Shattuck i Ian Cheney. (Recurs en anglès). 
  • Llibre “Las chicas son de ciencias”, d’autores diverses. Editat per Montena. (Recurs en castellà).
  • Llibre “Mujeres negras en la ciencia”, d’autores diverses. Editat per l’Associació Dones Negres en la Ciència. (Recurs en castellà).

Cosificació de la dona

Fa referència a l’ús de la imatge o concepte de la dona per a finalitats que no la dignifiquen com a ésser humà, com per exemple qualificant-la en funció de la seva bellesa o convertir-la en objecte sexual a disposició el desig masculí, sense fer referència ni a la seva capacitat racional ni a la seva dignitat humana. Sovint, el cos de la dona es mostra i tracta únicament com un objecte que ha de ser explotat i exposat.

Recursos per Educació Infantil i Primària

  • Llibre “No m’agrada com soc”, d’Alma Brami. Editat per Edicions Tramuntana. (Recurs en català). 
  • Llibre “Orelles de papallona”, de Luisa Aguilar. Editat per Kalandraka. (Recurs en català).
  • Llibre “Estima el teu cos”, de Jessica Sanders. Editat per Bindi Books. (Recurs en català).
  • Llibre “1, 2, 3… Culs!”, d’Annika Leone i Bettina Johanson. Editat per Gatosueco Editorial. (Recurs en català).

Recursos per Educació Secundària Obligatòria

  • Llibre “El cuerpo no es una disculpa: el poder del autoamor radical”, de Sonya Renne Taylor. Editat per Melusina. (Recurs en castellà). 
  • Sèrie de televisió “My mad fat diary”, de diversos directors. (Recurs en anglès).
  • Pel·lícula “Las mujeres de verdad tienen curvas”, de Patricia Cardoso. (Recurs en castellà).
  • Llibre “Habitar mi cuerpo”, de Cinta Tort Cartró. Editat per Penguin Random House. (Recurs en castellà).
  • Llibre “Acéptate”, d’Inma Franco. Editat per Plan B. (Recurs en castellà).
  • Projecte “Había una vez una mujer – Menstruateca” (Recurs en castellà)
  • Llibre “Viatge al cicle menstrual” d’Anna Salvia. Editat per Anna Salvia. (Recurs en català)
  • Llibre “¡Así son nuestras reglas!” d’EsCarolota. Editat per Pol·len edicions. (Recurs en castellà)
  • Llibre “Sex-¡oh!: mi revolución sexual” de Lyona. Editat per Random Cómics. (Recurs en castellà)
Educació sexual: la clau de volta per deixar de cosificar i generar relacions igualitàries 

Recursos per Educació Infantil i Primària

Recursos per Educació Secundària Obligatòria

  • Documental “El sexe ignorat”. Disponible a: https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/30-minuts/el-sexe-ignorat/video/5829829/
  • Llibre “Siempre seremos. Mujeres en las artes visuales” d’Estrella Poza. Editat per Melusina. (Recurs en castellà)
  • Llibre “Presentes: autoras de tebeo de ayer y hoy” del Colectivo Autoras de Cómic. Editat per Tebeosfera. (Recurs en castellà)

Reconeixement social

Consisteix en donar més prestigi a tot allò que es relaciona amb la masculinitat i menys als valors que es vinculen amb la feminitat. Per exemple, la nostra societat dona més valor a la racionalitat que no pas a l’emocionalitat. 

Recursos per Educació Infantil i Primària

  • Pel·lícula “Brave (Indomable)”, de Brenda Chapman i Mark Andrews. (Recurs en català).
  • Llibres per treballar un altre model de masculinitat: 

“Armando”, de Fenando Pérez Hernando. Editat per Takatuka. (Recurs en català).

“Benito y su carrito”, diversos autors. Editat per Cuatro Tuercas. (Recurs en castellà).

“El Quim i les barbies”, de Pija Lindenbaum. Editat per Gatosueco. (Recurs en català).

“El cavaller que no volia lluitar”, d’Helen Dochtery. Editat per Maeva Young. (Recurs en català).

“Tots uns homes”, de Manuela Olten. Editat per Serres. (Recurs en català). 

  • Llibres fomentar l’empoderament femení: 

“Les noies son capaces de tot”, d’Ali Pye i Caryl Hart. Editat per Brúixola. (Recurs en català).

“La revolución de los balones”, d’Ángeles González-Sinde. Editat per SM. (Recurs en castellà).

Col·lecció “Vet aquí dues vegades”, d’autors diversos. Editat per Cuatro Tuercas. (Recurs en català).

Col·lecció “Contes desexplicats”, d’autors diversos. Editat per Combel. (Recurs en català).

Recursos per Educació Secundària Obligatòria

  • Llibre “El diari lila de la Carlota”, de Gemma Lienas. Editat per Empúries. (Recurs en català). 
  • Pel·lícula “Persèpolis”, de Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud. (Recurs en català). 
  • Pel·lícula “Billy Elliot”, d’Stephen Daldry. (Recurs en català). 
  • Llibre de poesia “Sobremesa” de Bàrbara Outerio. Editat per La Tija Edicions. (Recurs en castellà)
  • Col·lectiu HERSTÓRICAS. (Recurs en castellà) Disponible a: https://herstoricas.com/
  • Joc de taula “Dominó de las olas” de MujeresporMujeres. (Recurs en castellà)
MODEL DE MASCULINITATS 

Recursos per Educació Infantil i Primària

  • Col·lecció de llibres “Niños Sensibles” de Ilusión viril. Editat per USACH. (Recurs en castellà)
  • Llibre “¡Vivan las uñas de colores!”, d’Alicia Acosta i Luis Amavisca. Editat per Nubeocho (Recurs en castellà)

Recursos per Educació Secundària Obligatòria

LLIBRES PER FOMENTAR L’EMPODERAMENT FEMENÍ 

Recursos per Educació Infantil i Primària

  • Llibre “Contes de bona nit per a nenes rebels I” de Francesca Caballo i Elena Favilli. Editat per Estrella Polar. (Recurs en català)
  • Llibre “Contes de bona nit per a nenes rebels II” de Francesca Caballo i Elena Favilli. Editat per Estrella Polar. (Recurs en català)
  • Llibre “Pippi Calzaslargas”, d’Astrid Lindgren. Editat per Kókinos. (Recurs en castellà)

‘Manspreading’ i ‘mansplaning’

El manspreading, o eixarrancament masculí, defineix l’acció de seure amb les cames obertes amb tendència a ocupar més d’un espai únic. Aquesta definició s’amplia al fet de que la societat ha tendit durant anys a engrandir l’espai que ocupaven els homes i a minvar el que ocupaven les dones. Per extensió, el mansplaning fa referència a quan un home explica alguna cosa a una dona d’una manera considerada condescendent o paternalista.

Recursos per Educació Infantil i Primària

  • Pel·lícula “Mulan”, de Niki Caro. (Recurs en català).
  • Llibre “Quan les nenes volen alt”, de Raquel Díaz Reguera. Editat per Lumen Infantil. (Recurs en català).
  • Llibre “Ets important”, de Christian Robinson. Editat per Libros del Zorro Rojo. (Recurs en català). 
  • Llibre “T’estimo (quasi sempre)”, d’Anna Llenas. Editat per Estrella Polar. (Recurs en català).

Recursos per Educació Secundària Obligatòria

  • Pel·lícula “Criadas y señoras”, de Tate Taylor. (Recurs en castellà).
  • Pel·lícula “Alma salvaje”, de Jean-Marc Vallée. (Recurs en castellà).
  • Llibre “Mujeres radicales del mundo”, de Kate Schatz. Editat per Capitán Swing. (Recurs en castellà).
  • Llibre “Las chicas son guerreras”, de diverses autores. Editat per Montena. (Recurs en castellà).
  • Pel·lícula “Las niñas” de Pilar Palomero (Recurs en castellà)

Famílies

  • Llibre “Dale a tu criatura 100 posibilidades en vez de 2” d’autores varies. Editat per Gato Sueco. (Recurs en castellà)
  • Llibre “Educar en el feminismo” d’Iria Marañón. Editat per Plataforma editorial. (Recurs en castellà)
  • Llibre “Educar un niño en el feminismo” d’Iria Marañón. Editat per Plataforma editorial. (Recurs en castellà)
  • Llibre “Parlem de sexe a casa. Guia per a una bona educació sexual i afectiva” d’Elena Crespí. Editat per Eumo editorial. (Recurs en català)

Cures i treball reproductiu

Durant molts i molts anys les dones han assumit la càrrega de la feina de les cures i del treball reproductiu. La majoria de la societat l’ha considerat una feina invisible. La responsabilitat de fer-se càrrec d’aquestes tasques ha fet que les dones no puguin destacar en d’altres camps sovint ocupats per homes o que hagin hagut de renunciar a posicions a canvi del seu paper atribuït a les dones.

Recursos per Educació Infantil i Primària

  • Llibre “Hi ha res més avorrit que ser una princesa rosa?”, de Raquel Díaz Reguera. Editat per Thule. (Recurs en català).
  • Llibre “Rosa Carmel”, d’Adela Turín. Editat Kalandraka. (Recurs en català).
  • Llibre “Un papa a mida”, de Davide Cali. Editat per Baula. (Recurs en català).
  • Llibre “Amb la Tango són tres”, de diversos autors. Editat per Kalandraka. (Recurs en català).
  • Pel·lícula “Zootròpolis”, de Byron Howard i Rich Moore. (Recurs en català).
  • Pel·lícula “Liyana”, d’Aaron Kopp. (Recurs en castellà).
  • Pel·lícula “La princesa Mononoke”, de Hayao Miyazaki. (Recurs en català).

Recursos per Educació Secundària Obligatòria

  • Pel·lícula “En busca de la felicidad”, de Gabriele Muccino. (Recurs en castellà).
  • Pel·lícula “Captain Fantastic”, de Matt Ross. (Recurs en castellà).
  • Llibre “El futuro es femenino”, de diverses autores. Editat per Nube de tinta. (Recurs en castellà).
  • Llibre “El noi del vestit”, de David Walliams. Editat per Estrella Polar. (Recurs en català).
  • Llibre “Amb ulls de nena”, de Francesco Tonucci. Editat per Editorial Graó. (Recurs en català).

Guies pedagògiques per al professorat


Desmuntem el laberint!

  1. Fes visibles les aportacions de les dones i de col·lectius minoritzats en tots els àmbits.
  2. Afavoreix el descobriment de referents femenins.
  3. Evita la vinculació entre cos saludable i cànon estètic. Cossos diversos, cossos saludables!
  4. Coneix les paraules que utilitzes i amplia el teu vocabulari. En trobaràs més informació aquí: https://www.vilaweb.cat/noticies/que-es-la-sororitat-un-diccionari-feminista/
  5. Fes servir un llenguatge no sexista. En trobaràs més informació aquí: https://llengua.gencat.cat/permalink/c2f7c918-5382-11e4-8f3f-000c29cdf219
  6. Analitza les situacions de la vida quotidiana amb clau de gènere.
  7. Parla amb les dones de la teva família per conèixer les seves històries.
  8. Qüestiona’t els teus privilegis.
  9. Fomenta la corresponsabilitat en les tasques.
  10. Cuidar és una feina imprescindible i de tothom, no només de les dones.

Per acabar…

Amb aquesta petita guia volem fer un pas més cap a una societat feminista i justa. Volem que totes les persones puguin arribar a tenir les mateixes oportunitats independentment del seu gènere, cultura, origen o orientació sexual. Volem fer homenatge a les nostres àvies, a les nostres mares, a les nostres germanes, a les nostres amigues… tant a les que hi són com les que no hi són. I a totes aquelles dones que han dedicat la seva vida a les cures, perquè és gràcies a elles que la societat s’ha pogut sostenir. Esperem que, a partir d’ara, no només els altres tinguin èxits, sinó que també aquelles que cuiden o que han cuidat els puguin aconseguir.

Ens agradaria que totes les nenes, noies, dones i àvies puguin ser allò que volen ser i no allò que la societat els diu espera que siguin. I que se sentin lliures. Poderoses. Estimades.