Feminisme a les aules: propostes per treballar el feminisme a educació infantil, primària i secundària a les escoles d’Olesa de Montserrat
Per Núria Jané Presas i Camil·la Sánchez Benítez
[Última actualització: 11/06/2021]
Com funciona aquesta guia?
Aquest laberint recull alguns dels obstacles que les dones han de superar per tal d’aconseguir els seus objectius. En aquesta pàgina hi podeu consultar alguns recursos que hem seleccionat per acabar amb cadascun d’ells. Hi podreu trobar des de pel·lícules i llibres, fins a articles, jocs i dinàmiques destinats a l’alumnat des d’Educació Infantil fins a Educació Secundària Obligatòria. Els hem seleccionat amb molta cura. Esperem que us siguin útils i que des de l’educació puguem contribuir a desmuntar els laberints!
Un laberint que ve de lluny
Aquest és un laberint que mostra alguns dels obstacles amb què topen al llarg de la vida moltes dones a l’hora de fer realitat els seus somnis i objectius. La majoria són conseqüència de viure en una societat patriarcal, una forma d’organització que situa l’home al centre del poder i de la vida en general. Aquest fet ha provocat una manca de referents -dones que ja ho hagin fet abans i que hagin estat visibilitzades- i poca consideració per les victòries femenines o de grups minoritzats.
Malauradament, d’obstacles n’hi ha molts. És per això que, amb aquesta guia, volem ajudar a fer que el camí de totes les persones, també el de les dones, no topi amb entrebancs heretats a nivell històric.
Efecte Matilda
L’Efecte Matilda fa referència a la invisibilització sistemàtica dels descobriments fets per dones científiques al llarg de la història. Es coneix amb aquest nom arran de la primera activista que va denunciar-ho, Matilda Joslyn Gage.
Recursos per Educació Infantil i Primària
- Joc de cartes “Mujeres de ciencias”, d’Anouk Charles i Benoît Fries, amb il·lustracions de Francis Collie. (Recurs en castellà). [Edició gratuïta en pdf]. Disponible a: https://mujeresconciencia.com/2015/09/09/el-juego-de-cartas-mujeres-de-ciencia/
- Campanya #nomoreMatildas. (Recursos en castellà). Disponible a: https://www.nomorematildas.com/
- Materials diàctics diversos. (Recursos en castellà). Disponible a: https://11defebrero.org/2019/09/06/materiales-singulares/
- Llibre “Mi primer libro sobre ellas”, de Marta Rivera de la Cruz. Editat per Anaya Infantil y Juvenil. (Recurs en castellà).
- Sèrie d’animació “La mujer en la ciencia”. Consta de 10 capítols produïts per la Universitat de Navarra. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=Et4j9Y_v8OQ:
Recursos per Educació Secundària Obligatòria
- Guia didàctica “La ciencia que se esconde en los saberes de las mujeres”, de Teresa Sancho Ortega, Vanesa Calero Blanco i Unai Villena Camarero. Editada per Alboratorio de Saberes i Jakintzen Iraultegia. (Recurs en castellà). Disponible a: http://sorkinsaberes.org/sites/default/files/archivos/sorkin_guia_completa_cas.pdf
- Documental “Picture a Scientist”, de Sharon Shattuck i Ian Cheney. (Recurs en anglès).
- Llibre “Las chicas son de ciencias”, d’autores diverses. Editat per Montena. (Recurs en castellà).
- Llibre “Mujeres negras en la ciencia”, d’autores diverses. Editat per l’Associació Dones Negres en la Ciència. (Recurs en castellà).
- Article de reflexió “11 de febrero: Día Internacional de la Mujer y la Niña en ¿qué ciencia?”, de Vane Calero Blanco i Teresa Sancho Ortega a Píkara Magazine. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.pikaramagazine.com/2017/02/11-de-febrero-dia-internacional-de-la-mujer-y-la-nina-en-que-ciencia/
Cosificació de la dona
Fa referència a l’ús de la imatge o concepte de la dona per a finalitats que no la dignifiquen com a ésser humà, com per exemple qualificant-la en funció de la seva bellesa o convertir-la en objecte sexual a disposició el desig masculí, sense fer referència ni a la seva capacitat racional ni a la seva dignitat humana. Sovint, el cos de la dona es mostra i tracta únicament com un objecte que ha de ser explotat i exposat.
Recursos per Educació Infantil i Primària
- Llibre “No m’agrada com soc”, d’Alma Brami. Editat per Edicions Tramuntana. (Recurs en català).
- Llibre “Orelles de papallona”, de Luisa Aguilar. Editat per Kalandraka. (Recurs en català).
- Llibre “Estima el teu cos”, de Jessica Sanders. Editat per Bindi Books. (Recurs en català).
- Llibre “1, 2, 3… Culs!”, d’Annika Leone i Bettina Johanson. Editat per Gatosueco Editorial. (Recurs en català).
- Article de premsa “Ensenyar i aprendre a estimar el propi cos”, de Laura Pinyol al suplement Criatures del Diari ARA. (Recurs en català). Disponible a: https://criatures.ara.cat/infancia/ensenyar-aprendre-estimar-propi-cos_130_3868576.html
- Dinàmica “El meu cos és meu”, de la Fundación Edex i Fundesplai. (Recurs en català). Disponible a: https://www.siguestu.cat/ca/recursos2/l/1602-dinamica–el-meu-cos-es-meu.html
Recursos per Educació Secundària Obligatòria
- Activitat d’anàlisi de publicitat sexista “Aprendamos a reconocer la publicidad sexista estática”, de Talleres por la Igualdad. (Recurs en castellà). Disponible a: http://www.cdp.udl.cat/tallers/index.php/es/2013-11-25-17-33-23/aprendamos-a-reconocer-la-publicidad-sexista-estatica
- Activitat pedagògica “Un entorn impressionant”, de la Diputació de Barcelona. (Recurs en català). Disponible a: https://www.diba.cat/documents/124901139/156025143/2_fitxa_G9T6_FEM_TEC_un_entorn_impressionant/d369ba9d-f260-46e3-a614-58964f3d4065
- Article de reflexió “¿Cómo te llevas con tu celulitis?”, d’Isabel Duque i Cristina Chinchilla, publicat a Píkara Magazine. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.pikaramagazine.com/2018/07/como-te-llevas-con-tu-celulitis/
- Article de reflexió “Mujer, joven y calva: un tabú estético”, de Laia Ros, publicat a Píkara Magazine. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.pikaramagazine.com/2018/12/mujer-joven-y-calva-un-tabu-estetico/
- Material divers “Canvis corporals i primeres vegades”, del Centre Jove d’Atenció a les Sexualitats (CJAS). (Recursos en català). Disponible a: https://centrejove.org/ambits/canvis-corporals-primeres-vegades/#1532357041218-4b4fa53b-6c28
- Llibre “El cuerpo no es una disculpa: el poder del autoamor radical”, de Sonya Renne Taylor. Editat per Melusina. (Recurs en castellà).
- Sèrie de televisió “My mad fat diary”, de diversos directors. (Recurs en anglès).
- Pel·lícula “Las mujeres de verdad tienen curvas”, de Patricia Cardoso. (Recurs en castellà).
- Llibre “Habitar mi cuerpo”, de Cinta Tort Cartró. Editat per Penguin Random House. (Recurs en castellà).
- Llibre “Acéptate”, d’Inma Franco. Editat per Plan B. (Recurs en castellà).
- Joc per treballar l’educació sexual “Sapiensex”. (Recurs en castellà)Disponible a: https://www.sapiensex.com/es/
- Projecte “Había una vez una mujer – Menstruateca” (Recurs en castellà)
- Projecte “Som mandràgores”. (Recurs en català) Disponible a: https://mandragores.cat/project/la-sexualitat-des-del-plaer/
- Llibre “Viatge al cicle menstrual” d’Anna Salvia. Editat per Anna Salvia. (Recurs en català)
- Projecte Magranes de l’Associació Arrelant. (Recurs en català). Disponible a: https://lasextruck.com/
- Llibre “¡Así son nuestras reglas!” d’EsCarolota. Editat per Pol·len edicions. (Recurs en castellà)
- Llibre “Sex-¡oh!: mi revolución sexual” de Lyona. Editat per Random Cómics. (Recurs en castellà)
- Documental “Miss representation” (Recurs en anglès) Tràiler disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=W2UZZV3xU6Q
- APP Olimpia de l’Instituto Andaluz de la Mujer. (Recurs en castellà) Disponible a: http://www.juntadeandalucia.es/institutodelamujer/index.php/areas-tematicas-coeducacion/2020-2021/app-afectivo-sexual-olimpia
Educació sexual: la clau de volta per deixar de cosificar i generar relacions igualitàries
Recursos per Educació Infantil i Primària
- Llibre “El tresor de Lilith” de Carla Trepat i Anna Salvia. Editat per Carla Trepat (Recurs en català)
- Projecte “Menstrtuita”. (Recurs en castellà) Disponible a https://www.menstruita.com/menstruita-school
Recursos per Educació Secundària Obligatòria
- Documental “El sexe ignorat”. Disponible a: https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/30-minuts/el-sexe-ignorat/video/5829829/
- Llibre “Siempre seremos. Mujeres en las artes visuales” d’Estrella Poza. Editat per Melusina. (Recurs en castellà)
- Llibre “Presentes: autoras de tebeo de ayer y hoy” del Colectivo Autoras de Cómic. Editat per Tebeosfera. (Recurs en castellà)
Reconeixement social
Consisteix en donar més prestigi a tot allò que es relaciona amb la masculinitat i menys als valors que es vinculen amb la feminitat. Per exemple, la nostra societat dona més valor a la racionalitat que no pas a l’emocionalitat.
Recursos per Educació Infantil i Primària
- Peça audiovisual “Fight like a girl”, d’Always. (Recurs en anglès). Disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
- Pel·lícula “Brave (Indomable)”, de Brenda Chapman i Mark Andrews. (Recurs en català).
- Activitat “M’agrada el rosa i m’agrada el blau”, de Fundesplai. (Recurs en català). Disponible a: https://escoles.fundesplai.org/wp-content/uploads/2017/03/Magrada-el-rosa-i-magrada-el-blau_fundesplai.pdf
- Llibres per treballar un altre model de masculinitat:
“Armando”, de Fenando Pérez Hernando. Editat per Takatuka. (Recurs en català).
“Benito y su carrito”, diversos autors. Editat per Cuatro Tuercas. (Recurs en castellà).
“El Quim i les barbies”, de Pija Lindenbaum. Editat per Gatosueco. (Recurs en català).
“El cavaller que no volia lluitar”, d’Helen Dochtery. Editat per Maeva Young. (Recurs en català).
“Tots uns homes”, de Manuela Olten. Editat per Serres. (Recurs en català).
- Llibres fomentar l’empoderament femení:
“Les noies son capaces de tot”, d’Ali Pye i Caryl Hart. Editat per Brúixola. (Recurs en català).
“La revolución de los balones”, d’Ángeles González-Sinde. Editat per SM. (Recurs en castellà).
Col·lecció “Vet aquí dues vegades”, d’autors diversos. Editat per Cuatro Tuercas. (Recurs en català).
Col·lecció “Contes desexplicats”, d’autors diversos. Editat per Combel. (Recurs en català).
Recursos per Educació Secundària Obligatòria
- Llibre “El diari lila de la Carlota”, de Gemma Lienas. Editat per Empúries. (Recurs en català).
- Diversos recursos d’XTEC. (Recursos en català). Disponibles a: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/coeducacio/recursos/
- Pel·lícula “Persèpolis”, de Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud. (Recurs en català).
- Pel·lícula “Billy Elliot”, d’Stephen Daldry. (Recurs en català).
- “Guia de coeducació per als centres educatius”, de diverses autores. (Recurs en català). Disponible a: https://dones.gencat.cat/web/.content/03_ambits/docs/publicacions_eines10.pdf
- Revista “Escoles feministes”. (Recurs en català). Disponible a: http://www.escolesfeministes.org/
- Article “De la coeducación a la pedagogía feminista”, de Nagore Iturrioz. Publicat a Píkara Magazine. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.pikaramagazine.com/2019/04/de-la-coeducacion-a-la-pedagogia-feminista/
- TedTalk “We Should Be Feminists” de Chimamanda Ngozi Adichie. (Recurs en anglès). Disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=85fqNwDKXfA
- Llibre de poesia “Sobremesa” de Bàrbara Outerio. Editat per La Tija Edicions. (Recurs en castellà)
- Col·lectiu HERSTÓRICAS. (Recurs en castellà) Disponible a: https://herstoricas.com/
- Joc de taula “Dominó de las olas” de MujeresporMujeres. (Recurs en castellà)
- Documental “En la brecha”. (Recurs en castellà). Disponible a: http://lab.rtve.es/webdocs/brecha/home/
MODEL DE MASCULINITATS
Recursos per Educació Infantil i Primària
- Col·lecció de llibres “Niños Sensibles” de Ilusión viril. Editat per USACH. (Recurs en castellà)
- Llibre “¡Vivan las uñas de colores!”, d’Alicia Acosta i Luis Amavisca. Editat per Nubeocho (Recurs en castellà)
Recursos per Educació Secundària Obligatòria
- Llibre “Homo Machus” de Javirroyo. Editorial Lumen. (Recurs en castellà)
- Documental “The mask you live in”. (Recurs en anglès) Trailer disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=hc45-ptHMxo
LLIBRES PER FOMENTAR L’EMPODERAMENT FEMENÍ
Recursos per Educació Infantil i Primària
- Llibre “Contes de bona nit per a nenes rebels I” de Francesca Caballo i Elena Favilli. Editat per Estrella Polar. (Recurs en català)
- Llibre “Contes de bona nit per a nenes rebels II” de Francesca Caballo i Elena Favilli. Editat per Estrella Polar. (Recurs en català)
- Llibre “Pippi Calzaslargas”, d’Astrid Lindgren. Editat per Kókinos. (Recurs en castellà)
‘Manspreading’ i ‘mansplaning’
El manspreading, o eixarrancament masculí, defineix l’acció de seure amb les cames obertes amb tendència a ocupar més d’un espai únic. Aquesta definició s’amplia al fet de que la societat ha tendit durant anys a engrandir l’espai que ocupaven els homes i a minvar el que ocupaven les dones. Per extensió, el mansplaning fa referència a quan un home explica alguna cosa a una dona d’una manera considerada condescendent o paternalista.
Recursos per Educació Infantil i Primària
- Pel·lícula “Mulan”, de Niki Caro. (Recurs en català).
- Llibre “Quan les nenes volen alt”, de Raquel Díaz Reguera. Editat per Lumen Infantil. (Recurs en català).
- Llibre “Ets important”, de Christian Robinson. Editat per Libros del Zorro Rojo. (Recurs en català).
- Llibre “T’estimo (quasi sempre)”, d’Anna Llenas. Editat per Estrella Polar. (Recurs en català).
- Recursos educatius per la prevenció de la violència de gènere, dins la proposta Encoratja’t, de Fundesplai. (Recursos en català). Disponibles a: https://escoles.fundesplai.org/blog/lleure/13-recursos-educatius-per-la-prevencio-de-la-violencia-de-genere/
- Guia “Maleta coeducadora”, del Consell Comarcal del Maresme. (Recurs en català). Disponibles a: https://www.ccmaresme.cat/ARXIUS/2019/SIAD/Guia_Maleta_Coeducadora_CCM.pdf
- Dinàmica d’autoestima “El meu arbre”, adaptada per Dipsalut. (Recurs en català). Disponibles a: https://www.siguestu.cat/ca/recursos2/l/472-dinamica–el-meu-arbre.html
Recursos per Educació Secundària Obligatòria
- Pel·lícula “Criadas y señoras”, de Tate Taylor. (Recurs en castellà).
- Pel·lícula “Alma salvaje”, de Jean-Marc Vallée. (Recurs en castellà).
- Llibre “Mujeres radicales del mundo”, de Kate Schatz. Editat per Capitán Swing. (Recurs en castellà).
- Llibre “Las chicas son guerreras”, de diverses autores. Editat per Montena. (Recurs en castellà).
- Guia “Jo no sóc masclista”, del Consell de la Joventut de Barcelona. (Recurs en català). Disponible a: https://www.cjb.cat/wp-content/uploads/2017/07/Guia_micromasclismes_issuu.pdf
- Guia “Joves lliures de violències masclistes”, del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya. (Recurs en català). Disponible a: https://www.cnjc.cat/sites/default/files/debat/adjunts/dj103_violenciesmasclistes.pdf
- Guia d’intervenció metodològica “Proposta educativa per a l’apoderament de noies adolescents i joves del Centre Educatiu Can Llupià des d’una perspectiva de gènere”, de l’Institut Català de les Dones. (Recurs en català). Disponible a: https://dones.gencat.cat/web/.content/03_ambits/docs/vm_materialdidactic_apoderament.pdf
- “Eines per a una comunicació no sexista”. (Recurs en català). Disponible a: https://drive.google.com/file/d/12gqPvSXwDMTH9_yIOkzNSvpyDMUDtBGW/view
- Pel·lícula “Las niñas” de Pilar Palomero (Recurs en castellà)
Famílies
- Llibre “Dale a tu criatura 100 posibilidades en vez de 2” d’autores varies. Editat per Gato Sueco. (Recurs en castellà)
- Llibre “Educar en el feminismo” d’Iria Marañón. Editat per Plataforma editorial. (Recurs en castellà)
- Llibre “Educar un niño en el feminismo” d’Iria Marañón. Editat per Plataforma editorial. (Recurs en castellà)
- Llibre “Parlem de sexe a casa. Guia per a una bona educació sexual i afectiva” d’Elena Crespí. Editat per Eumo editorial. (Recurs en català)
Cures i treball reproductiu
Durant molts i molts anys les dones han assumit la càrrega de la feina de les cures i del treball reproductiu. La majoria de la societat l’ha considerat una feina invisible. La responsabilitat de fer-se càrrec d’aquestes tasques ha fet que les dones no puguin destacar en d’altres camps sovint ocupats per homes o que hagin hagut de renunciar a posicions a canvi del seu paper atribuït a les dones.
Recursos per Educació Infantil i Primària
- Llibre “Hi ha res més avorrit que ser una princesa rosa?”, de Raquel Díaz Reguera. Editat per Thule. (Recurs en català).
- Llibre “Rosa Carmel”, d’Adela Turín. Editat Kalandraka. (Recurs en català).
- Llibre “Un papa a mida”, de Davide Cali. Editat per Baula. (Recurs en català).
- Llibre “Amb la Tango són tres”, de diversos autors. Editat per Kalandraka. (Recurs en català).
- Pel·lícula “Zootròpolis”, de Byron Howard i Rich Moore. (Recurs en català).
- Pel·lícula “Liyana”, d’Aaron Kopp. (Recurs en castellà).
- Pel·lícula “La princesa Mononoke”, de Hayao Miyazaki. (Recurs en català).
- Guia “Caps d’eines de la coresponsabilitat”, del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. (Recurs en català). Disponible a: https://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/families/usos_i_gestio_dels_temps/campanya_compartim_el_temps/caixa_eines_intern/capsa_eines/
- Jocs i joguines no sexistes, de Teixim Xarxes. (Recursos en català). Disponible a: https://teiximxarxes.cat/recurs/jocs-i-joguines-no-sexistes
- Article “Les nenes de rosa, els nens de blau?”, d’Edicions Cavall Fort. (Recurs en català). Disponible a: https://cavallfort.cat/les-nenes-de-rosa-els-nens-de-blau/
- Recull d’activitats per a la igualtat de gènere, de Fundesplai. (Recurs en català). Disponible a: https://escoles.fundesplai.org/blog/lleure/recull-dactivitats-per-la-coeducacio-i-la-igualtat-de-genere-a-lescola/
- Llibre “Soy? Y me gusta?”, d’Olga Ródenas. Editat per Intermón Oxfam. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.kaidara.org/recursos/soy-y-me-gusta/
- Material sobre la divisió sexual del treball, de Little Revolutions. (Recurs en català). Disponible a: https://little-revolutions.com/ca/rols-de-genere-i-divisio-sexual-del-treball/
Recursos per Educació Secundària Obligatòria
- Pel·lícula “En busca de la felicidad”, de Gabriele Muccino. (Recurs en castellà).
- Pel·lícula “Captain Fantastic”, de Matt Ross. (Recurs en castellà).
- Curtmetratge “Mayoria oprimida”. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=SpycNoki0Jk
- Llibre “El futuro es femenino”, de diverses autores. Editat per Nube de tinta. (Recurs en castellà).
- Llibre “El noi del vestit”, de David Walliams. Editat per Estrella Polar. (Recurs en català).
- Llibre “Amb ulls de nena”, de Francesco Tonucci. Editat per Editorial Graó. (Recurs en català).
- Recurs “Guía exprés del hombre igualitario”. (Recurs en castellà). Disponible a: http://conigualdad.org/guiahombres/
- Guia didàctica “Una economia de mucho cuidado“. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.dropbox.com/s/5uqzs682cp5985u/Una_econom%C3%ADa_de_Mucho_cuidado_EsF.pdf?dl=0
- Recurs pedagogic “Els homes i les cures”, de l’Ajuntament de Barcelona.(Recurs en català). Disponible a: https://ajuntament.barcelona.cat/recursospedagogics/ca/masculinitats/els-homes-cura
- Joc per la detecció del masclisme. (Recurs en català). Disponible a: http://www.machistaenrehabilitacion.com/guia/#
- Material sobre la repartició del temps. (Recurs en català). Disponible a: http://www.quotidiana.coop/temps/
- Material sobre la feina de cures. (Recurs en català). Disponible a: http://www.quotidiana.coop/cura/
Guies pedagògiques per al professorat
- “Guía de buenos tratos” de la Junta de Andalucía. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.uma.es/media/files/Gu%C3%ADa_buenostratos.pdf
- “Material didáctico para la educación en igualdad y la prevención de la violencia de genero” delCentro Asesor de la Mujer. (Recurs en castellà). Disponible a: https://www.ceuta.es/ceuta/images/servicios/mujer/documentos/documentos/Guias_Educativas_Igualdad/GUIA_PROFESORADO_15_A_18.pdf
Desmuntem el laberint!
- Fes visibles les aportacions de les dones i de col·lectius minoritzats en tots els àmbits.
- Afavoreix el descobriment de referents femenins.
- Evita la vinculació entre cos saludable i cànon estètic. Cossos diversos, cossos saludables!
- Coneix les paraules que utilitzes i amplia el teu vocabulari. En trobaràs més informació aquí: https://www.vilaweb.cat/noticies/que-es-la-sororitat-un-diccionari-feminista/
- Fes servir un llenguatge no sexista. En trobaràs més informació aquí: https://llengua.gencat.cat/permalink/c2f7c918-5382-11e4-8f3f-000c29cdf219
- Analitza les situacions de la vida quotidiana amb clau de gènere.
- Parla amb les dones de la teva família per conèixer les seves històries.
- Qüestiona’t els teus privilegis.
- Fomenta la corresponsabilitat en les tasques.
- Cuidar és una feina imprescindible i de tothom, no només de les dones.
Per acabar…
Amb aquesta petita guia volem fer un pas més cap a una societat feminista i justa. Volem que totes les persones puguin arribar a tenir les mateixes oportunitats independentment del seu gènere, cultura, origen o orientació sexual. Volem fer homenatge a les nostres àvies, a les nostres mares, a les nostres germanes, a les nostres amigues… tant a les que hi són com les que no hi són. I a totes aquelles dones que han dedicat la seva vida a les cures, perquè és gràcies a elles que la societat s’ha pogut sostenir. Esperem que, a partir d’ara, no només els altres tinguin èxits, sinó que també aquelles que cuiden o que han cuidat els puguin aconseguir.
Ens agradaria que totes les nenes, noies, dones i àvies puguin ser allò que volen ser i no allò que la societat els diu espera que siguin. I que se sentin lliures. Poderoses. Estimades.